Socialisering, identitet og livsstil i en digital tidsalder
I dette undervisningsforløb sættes der fokus på socialisering og identitetsdannelse med fokus på, hvad shopping på nettet betyder for den proces.
Eleverne vil igennem forløbet opnå indsigt i en række centrale sociologiske fagbegreber som eksempelvis socialisering, identitet, sociale roller, sociale grupper, rollekonflikt, normer, sociale medier, digital adfærd, aftraditionalisering, individualisering, Minerva-modellen, livsstile, segmenter osv. Derudover vil de opnå indsigt i henholdsvis George H. Meads, Erving Goffmans samt Anthony Giddens’ sociologiske teorier om identitetsdannelse, identitet og sociale roller samt senmoderniteten og dens betydning for individers identitetsdannelse.
Eleverne vil afslutningsvis skulle arbejde i ”deres digitale handlerum” - konkret skal de i grupper beslutte, hvordan de vil markedsføre et produkt på en fiktiv handelsplatform med redskaber, der bruges på steder som ASOS, Amazon, Zalando m.fl.
I forbindelse med elevernes arbejde på denne handelsplatform vil de helt konkret skulle bruge deres sociologiske viden omkring netop identitet, sociale roller og grupper, livsstilssegmenter, individualisering, refleksivitet, digital adfærd og identitetsdannelse til at promovere et produktet mod bestemte forbrugere (digitale forbrugere på handelsplatforme). Deres sociologiske viden kommer i spil, ved at de skal ramme bestemte forbrugersegmenter. Samtidig sætter de deres viden om identitet og identitetsdannelse i spil ved at beskæftige sig med (digitalt) forbrug. Til dette afsluttende mini-projektarbejde er der udarbejdet et website website (www.handlerummet.dk), hvor eleverne skal udarbejde deres eget mini-projekt og efterfølgende præsentere det for resten af klassen.