Åbn undermenuer...

4.3 Levevilkår

Se figur 4.6 og debatfilmen om klasseforskelle i Danmark.

Tænk over, hvilken klasse du selv kommer fra. Tal med din sidemakker om, hvilken klasse vedkommende kommer fra. Hvilken klasse forestiller I jer, at I kommer til at tilhøre når I bliver voksne?

Undersøg og bestem hvilket socialt lag dine forældre eller andre voksne du kender befinder sig i? Hvilke faktorer skal du være opmærksom på, når du forsøger at lave en social stratificering?

Se debatfilmen om social arv og figur 4.8.

Diskuter heraf begreberne positiv og negativ social arv.

Se debatfilmen om social arv. Diskuter, hvad du tror er skyld i, at det stadig er svært at bryde med negativ social arv. Dette på trods af, at den danske velfærdsstat gør rigtig meget for at give en række sociale ydelser som gratis uddannelse, børnepenge, statens uddannelsesstøtte (SU) og meget mere. I filmen taler Aydin Soei forældrenes påvirkning overfor de øvrige omgivelsers påvirkning. Hvad er hans pointe?

Se partifilm fattigdom og ulighed. Lav et skema over, hvad de forskellige partier mener for at få et overblik over forskellen på de forskellige partier. Hvem mener, at ulighed i Danmark er et problem? Hvem mener det ikke er? Hvad mener de, man kan gøre for at få en god indkomstudvikling i Danmark? Skriv også dig selv ind i skemaet. Hvad mener du selv?

Se figur 4.9. Hvad tror du, at den stigende ulighed kan skyldes. Lav en brainstorm over det. Kan det for eksempel være finanskriser, skattelettelser, kontanthjælpslofter, en doven underklasse, en grådig overklasse? Kom selv med flere forslag.

Se debatfilm om indkomstudviklingen i Danmark. Forklar problematikken ud fra Bourdieus begreber om økonomisk, kulturel og social kapital. Og kom med løsningsforslag. Hvordan kan velfærdsdanmark leve op til sit ønske om gøre det muligt for borgerne at bryde med negativ social arv?

Se debatfilm om mønsterbrydere. Hvad vil det sige at være en mønsterbryder? Undersøg om der er mønsterbrydere (gerne hvor mange i procent) i jeres klasse. Diskuter resultatet.

Se begrebsfilm hvor Aydin Soei forklarer fattigdomsgrænsen.

Diskuter med din sidemakker om I mener der i Danmark bør være en økonomisk grænse for, hvem der kan kaldes for fattige eller ej.

Diskuter citatet fra Erik Jørgen Hansen, som fortæller, hvad fattigdom er: ”at man som person har for få penge til at kunne skaffe sig, hvad der er nødvendigt i den tid og det samfund, som man lever i”. Diskuter i klassen, hvorfor konteksten ifølge dette citat er vigtig for at forstå, hvad fattigdom handler om. Hvorfor tiden og det omgivende samfund er vigtigt. Brug begreberne relativ og absolut fattigdom til at diskutere det. Se figur 4.10.

Undersøg, hvad de 10% fattigste og de 10% rigeste i Danmark tjener. Sammenlign indkomsterne. I den forbindelse kan tabel 9.1 i Samfundsstatistik 2016 bruges. Hvor stor er forskellen?

Undersøg det område som jeres gymnasium er placeret i, i Danmark. Hvordan ser de gennemsnitlige familieindkomster ud? I den forbindelse kan tabel 9.2 i Samfundsstatistik 2016 bruges. Er der oplysninger i figurerne, som undrer eller overrasker jer?

Undersøg hvad forskellige politiske partier mener om ”fastsættelse af en økonomisk fattigdomsgrænse”. Brug nette til at finde ud af det. Hvad er fordelene, og hvad er ulemperne ved at have en fattigdomsgrænse?

Se debatfilm om eksklusion af socialt udsatte.

Skal vi i Danmark acceptere, at forholdsvis mange mennesker ender som fattige eller socialt udsatte? I skal forsøge at komme med et løsningsforslag (strategi) til, hvordan vi i Danmark kan minimere grupperne af fattige og socialt udsatte. I kan hente inspiration i bogen Ulighedens mange ansigter (kapitel 11) af Jakob Jensby og Peter Brøndum, Forlaget Columbus 2014. I kan også hente inspiration til jeres løsningsforslag ved at gå ind på forskellige hjemmesider, som beskæftiger sig med social ulighed og fattigdom i det danske samfund. I kan selv prøve at finde hjem til dem eller spørge jeres lærer om hjælp.

Se debatfilm om social mobilitet.

Hvad tænker du, at du selv, din familie og resten af det danske samfund kan gøre for at socialt udsatte ikke ekskluderes af det danske samfund?