Åbn undermenuer...

Tjek-på-lektien

... er en række enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen, som du har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.

4.0 Forskellige liv i Danmark

  • Hvorfor bruger vi begrebet social differentiering i samfundsfag?
  • Hvad betyder begrebet social differentiering?

4.1 Livsformer

  • Hvad menes med livsformer?
  • Hvilke tre livsformer beskrives i afsnittet?
  • Hvad kan kultur oversættes til hos Højrup?

4.2 Livsstile

  • Hvad er en livsstil og hvad handler livsstilsbegrebet om?
  • Hvad kan vi bruge Minervamodellen til?
  • Hvad er et segment og hvad betyder segmentering?
  • Hvad vil det sige at opfatte et menneske som et objekt?
  • Hvad vil det sige at opfatte et menneske som et subjekt?
  • Hvad mener Pierre Bourdieu med begrebet habitus?
  • Hvad mener Pierre Bourdieu med begrebet kapital?
  • Hvilke forskellige kapitaler findes der?
  • Hvad mener Pierre Bourdieu med begrebet felt?
  • Hvad handler Basil Bernsteins sprogkodeteori om?

4.3 Levevilkår

  • Hvad handler levevilkår om?
  • Nævn fem forskellige sociale klasser i det danske samfund.
  • Hvad betyder social stratificering og hvad er en social stratifikationsanalyse?
  • Hvilke tre inddelingskriterier kan bruges til at inddele den danske befolkning?
  • Hvad handler social mobilitet om?
  • Hvilke forskellige former for social mobilitet findes?
  • Hvad handler begrebet den sociale arv om?
  • Hvad er forskellen på positiv og negativ social arv?
  • Hvad er deciler?
  • Hvad betyder signifikante forskelle?
  • Hvad vil det sige at være mønsterbryder?
  • Hvad betyder det at være økonomisk fattig?
  • Hvorfor taler man om henholdsvis absolut- og relativ fattigdom?
  • Hvad betyder det at være socialt udsat?
  • Hvad vil det sige at blive socialt ekskluderet?
  • Hvilke grunde kan der være til at socialt udsatte grupper ekskluderes af det danske samfund?
  • Hvad er en selvforstærkende devalueringsproces?
  • Hvad betyder marginalisering?