Plan over innovationsopgave på 2-3 lektioner
1. sekvens: Definér din egen ideologi
Individuel øvelse: Definer din ideologi.
- Hver elev udfylder skemaet: Definer din ideologi – se nedenunder boksen - og afslutter med, at tegne en streg, så hver elev fremkommer med et grafisk udtryk for sin ideologi.
Introduktion til politisk værksted.
- Udlever Introduktionen til politisk værksted - vedlagt – og introducer til Politisk værksted.
2. sekvens: Skab jeres eget parti
”Partidannelse”
- a) Klassen inddeles i grupper efter det grafiske udtryk på Definer din ideologi-arket. Der er mulighed for 27 forskellige grafiske udtryk, og det er mest hensigtsmæssigt med 5-7 grupper alt afhængigt af klassens størrelse.
- Anvend evt. Oversigt over ”partier” - se længere nede på siden.
- b) I grupperne begrunder hver enkelt elev deres menneskesyn, samfundsopfattelse og syn på statens rolle.
- c) Grupperne definerer et fælles menneskesyn, en fælles samfundsopfattelse og et fælles syn på statens rolle.
- d) Grupperne giver partiet et navn og vælger en ordfører.
3. sekvens: Pressemøde og politisk diskussion
Indkald til pressemøde, hvor ordførerne præsenterer partiernes ideologier og de andre elever stiller kritiske spørgsmål. Læreren er ordstyrer.
4. sekvens: Politisk værksted
Stil ”partierne” overfor et dagsaktuelt emne, som de skal tage stilling til og komme med løsninger på. Indkald derefter til pressemøde, hvor ordførerne præsenterer partiernes løsninger og de andre elever stiller kritiske spørgsmål. Læreren er ordstyrer. Gentag øvelsen efter behov.