7.3 Politisk deltagelse og debat på sociale medier
Se debatfilmen om deltagelsesmuligheder i demokratiet.
Se debatfilmen om deltagelsesmuligheder i demokratiet.
Hvad siger debattørerne om brugen af forskellige medier? Hvordan kan de klassiske massemedier, digitale massemedier og sociale medier give borgerne mulighed for at sætte en politisk dagsorden? Brug også figur 7.10.
Har du nogensinde selv været udsat for hadefulde ytringer? Har dine venner? Kommer du selv til at skrive hadefulde ytringer til andre? Se tabel 7.1 indenfor hvilket emne oplever du oftest at se hadefulde kommentarer på diverse Facebook-sider?
Ansvarlig presse og Center for nyhedsforskning på RUC har i 2017 sammen lavet en undersøgelse. Undersøgelsen hedder ”Dem vi taler om”. Find undersøgelsen ved brug af nettet. Hvad fortæller undersøgelsen jer? Sæt dig sammen med en makker og diskuter undersøgelsen ud fra det I har lært af figur 7.5 og det I får ud af tabel 7.1.
Er du enig med Jürgen Habermas i, at demokratiet bør bygge på en interesse i at forstå hinanden? Er figur 7.11 i så fald et udtryk for, at demokratiet er i fare? Sæt dig sammen med to andre og kom sammen med forslag til måder vi i Danmark kan undgå så mange hadefulde ytringer. Brug gerne de fire punkter for den demokratiske dialog som udgangspunkt, men kom også med mere konkrete løsningsforslag.
Brug Goffmans begreber om face, setting, frontstage og backstage til at diskutere med din makker, hvordan jeres og andres adfærd på sociale medier kan skabe digitale bobler.
Anerkendelse, opmærksomhed og selvprofilering kan være behov mange forsøger at få opfyldt gennem sociale medier. Læs tekstboks 7.1 (s. 170) og find eksempler på offentlige personligheder som gør dette. Tænk over om du synes, at deres fremtoning på sociale medier spænder ben for en forståelse, en sandhed, en rigtighed, en oprigtighed og en egentlig politisk dialog. Kom med eksempler.
Få din makker til at forklare dig, hvad ekkokamre er. Forklar dernæst overfor din makker, hvordan såkaldte ekkokamre kan have en tendens til at virke imod deltagelsesdemokratiske potentialer.
Se debatfilmen om internettets betydning for individet. Hvordan tror du selv den demokratiske dialog kan skabes og blive bedre på de sociale medier? Tænk over, hvad Laura Mølgaard Tams siger om, at de sociale medier er en digital skolegård uden en gårdvagt. Er den manglende gårdvagt et problem? Kan du komme med løsninger? Diskuter fordele og ulemper ved gate-keeper-funktionen hos de klassiske massemedier.