Åbn undermenuer...

Tjek-på-lektien

... er en række enkle opgaver, der kan løses ved at læse det tekststykke i bogen, som du har fået for. Formålet med tjek-på-lektien-opgaverne er dels at hjælpe med at sætte fokus på det centrale i teksten, dels at sætte tanker i gang forud for undervisningen.

7.0 Mediernes rolle og den demokratiske samtale

  • Hvad kan forstås ved medier?
  • Hvad er medieret kommunikation? 
  • Hvad betyder medialisering?
  • Hvad betyder det, at medialiseringen forenkler? 
  • Hvad betyder det, at medialiseringen konkretiserer? 
  • Hvad betyder det, at medialiseringen intensiverer? 
  • Hvad betyder det, at medialiseringen polariserer?
  • Hvad betyder det, at medialiseringen personificerer?

7.1 Danskernes brug af forskellige medier

  • Hvad kendetegner klassiske massemedier?
  • Hvad er de fem nyhedskriterier?
  • Overvej, hvorfor det er de nævnte kriterier, der afgør om noget kan blive en nyhed.
  • Hvad er digitale medier?
  • Hvad kendetegner de sociale medier?
  • Hvad er kendetegnende ved Facebook?

7.2 Kampen om den politiske dagsorden

  • Hvad betyder den politiske dagsorden?
  • Hvad vil det sige at der er kamp om en politiske dagsorden?
  • Hvad er mediernes rolle i forhold til de forskellige politiske aktører?
  • Hvad betyder mediernes egen dagsorden?
  • Hvad handler politisk kommunikation om?
  • Hvad er en meningshorisont?
  • Hvad er en handlingshorisont?
  • Hvad er særlige rådgivere eller spindoktorer?
  • Hvad er politisk spin?
  • Hvad er defensivt og offensivt spin?
  • Hvad er proaktivt og reaktivt spin?
  • Hvad er priming og framing?
  • Hvad er et spinnokrati?

7.3 Politisk deltagelse og debat på sociale medier

  • Hvordan kan borgerne få indflydelse på den politiske dagsorden?
  • Hvad er en gate-keeper?
  • Hvad menes med hadefulde ytringer?
  • Hvad kendetegner den demokratiske dialog?
  • Hvad er digitale bobler?
  • Hvad er en shitstorm?
  • Hvad menes med ekkokamre?

7.4 Er medierne nødvendige for demokratiet?

  • Hvad vil det sige, at medierne nogle gange optræder som den fjerde statsmagt?
  • Hvad vil det sige, at medierne fungerer som borgernes vagthund?
  • Hvad er fake news?
  • Hvad menes med et postfaktuelt samfund?
  • Hvad menes med alternative facts?
  • Hvad vil det sige at medierne har en rolle som jagthund?
  • Hvad menes med medierne som hyrdehunden?
  • Hvordan skal medierne som redningshunden forstås?