Plan over innovationsopgave på 2-3 lektioner
Lektie: Spørgeskemaundersøgelse og interview – se dette længere nede på siden
1. sekvens: Behandling af kvantitative data
- Saml resultaterne fra alle elevernes spørgeskemaer i et samlet dokument.
- Redegørelse: Gennemgå de kvantitative data i det samlede spørgeskema et for et og beskriv kort og præcist resultaterne i alle fem spørgsmål.
- Undersøgelse: I hvor høj grad er der kvantitative tendenser til bestemte kønsroller eller til ligestilling med hensyn til hhv. tøjvask, rengøring, madlavning, småreparationer og indkøb?
- Sammenligning: Find og sammenlign de samme kvantitative data fra SurveyBanken – to af dem er gengivet i Tabel 1.1 og 1.2 i bogen.
2. sekvens: Behandling af kvalitative data
- Redegørelse: Opstil og fremlæg kort hovedpointen i hvert interview.
- Undersøgelse: Er der mønstre, ligheder og/eller forskelle i den oplevelse af kønsroller og ligestilling med hensyn til hhv. tøjvask, rengøring, madlavning, småreparationer og indkøb?
3. sekvens: Undersøgelse og opsummering
- Opsummér resultaterne i begge undersøgelser.
- Sammenligning: Sammenlign de kvalitative informationer med de kvantitative data i spørgeskemaet. Overvej om oplevelserne og mønstrene er ens?
- Undersøgelse: Opstil forskellige forklaringer på, hvorfor I lige er kommet frem til disse resultater af sammenhængen mellem ligestilling og kønsroller i spørgeskemaet og interviewene. Brug begreber og teorier fra kapitel 1 og skriv både en politisk, en økonomisk og en sociologisk forklaring.
4. sekvens: Diskussion og anbefaling
- Benyt debatfilmene på bogens hjemmeside til at sætte gang i diskussionen om, hvordan det står til med ligestilling og kønsroller i Danmark.
- Diskussion: Opstil tre forskellige argumenter for, hvad der bør gøres med hensyn til ligestilling og kønsroller i Danmark.
- Løsning: Anbefal et af argumenterne. Beskriv hvorfor det er det bedste argument.