Åbn undermenuer...

Øget refleksivitet

I det traditionelle samfund var det ikke nødvendigt at træffe så mange individuelle valg. De mange valg i det senmoderne samfund og det øgede refleksionsniveau giver også mulighed for at træffe ”forkerte” valg. Tænk over alle de valg du allerede har skulle træffe i dit liv og se debatfilmen om unge og stress. Kan de mange valg være med til at påvirke, at mange unge er stressede?

Se også debatfilmen om at undgå stress.

Har du selv gode ideer til, hvordan man kunne afhjælpe stressen uden at fratage individet sin valgfrihed? Er det muligt selv at skabe sin identitet uden at blive nervøs for konsekvenserne af sine valg? Og hvorfor bliver vi så nervøse for at fortage valg? Tænk tilbage på hvad du lærte i kapitel 1 og 2 om omgivelsernes normer, krav og forventninger. Hvorfor er disse stadig så vigtigt i det senmoderne samfund?

Læs tekstboks 3.4 (s.73). Hvad er ifølge Svend Brinkmann kendetegnene for individet i det senmoderne samfund og hvilke råd har han?

Overvej og skriv ned, hvornår du sidst skulle træffe en meget vanskelig beslutning. Hvorfor var det vanskeligt at træffe denne beslutning?

Indsæt familie, venner, skole og lignende sociale relationer på skalaen i skemaet Refleksivitet og undersøg, hvilke dele af dit sociale liv, der kræver høj refleksivitet, og hvilke der indebærer lav refleksivitet.

Se debatfilm, hvor Anders Hemmingsen taler om at være instagrammer og diskuter om unges identitetsdannelse kun handler om selvrealisering og om hele tiden at sætte sig selv først? Hvilke grunde nævner han selv til, at han gør som han gør? Hvilke andre grunde tror du, at han har?

Hvordan vedligeholder du din identitetsfortælling? Og hvilke valg har du været bange for at træffe? Sker det nogen gange, at din frisættelse bliver til en udfordring?

Diskuter, hvorvidt I er enige eller uenige med Giddens i, at identitetsdannelsen i det senmoderne samfund er et projekt, der aldrig afsluttes, men konstant skal skabes gennem ens til- og fravalg.

Anvend tabel 5.14 i Samfundsstatistik 2016 omhandlende anvendelse af internet i Europa til at sammenligne Danmark med de andre europæiske lande.

Diskuter om I er enige i, at usikkerhed og angst er følelser i ofte møder i jeres eget og andres liv? Interview hinanden om, hvilke styrker og svagheder, muligheder og begrænsninger der er ved at være ung i 2010’erne og noter svarene ind i skemaet SWOT-skema. Analyser derefter svarene og diskuter de forskellige synspunkter fælles i klassen.