Åbn undermenuer...

Udlejring af sociale relationer

Se tabel 3.3 og debatfilmen om daginstitutioners rolle i samfundet.

Lav en liste over fordele og ulemper ved daginstitutioner. Hvad vil det sige, at den primære socialisering udlejres til at forgå i den sekundære socialiseringsarena? Diskuter om det har konsekvenser for den enkelte og samfundet generelt, at næsten alle børn i dag dobbeltsocialiseres.

Analysér: På hvilke måder kan erhvervsfrekvens for kvinder have en påvirkning på antal vielser og skilsmisser? Brug tabel 3.1 og tabel 3.2 og tænk på Giddens beskrivelse af det senmoderne samfund i din analyse.

Beskriv en typisk dag for dig selv. Hvor mange ansigtsløse relationer indgår du i? Og hvilke ekspertsystemer er du især afhængig af? Overvej, hvornår I sidst har været afhængige af et ekspertsystem og noter det ned? I kan blandt andet overveje, hvordan I kom til skole i dag. Diskuter om det er positivt eller negativt for os mennesker, at der er så mange ekspertsystemer i dagens senmoderne samfund. Er vi fx blevet mere trygge?

Lav en lille undersøgelse af jeres klasse: Først skal I finde ud af hvor mange elever i klassen, der har gået i børnehave? Dette tal skal I sammenligne med andelen af 5-årige, der gik i børnehave i 1973. I skal bruge tallene fra tabel 3.3 i jeres besvarelse. Tegn derefter et søjlediagram for at tydeliggøre resultatet i jeres klasse, dels med andelen af børn i børnehave i 1973, dels med tallet fra 2014. Hvor mange procent ligger jeres klasse over 1973? Ligger jeres klasse over eller under den procentvise andel af alle 5-årige, som går i børnehave i Danmark i 2014 ifølge tabel 3.3? Kan I forklare resultatet af sammenligningerne? Husk at bruge jeres viden om søjlediagrammer fra kapitel 1 (How-to-do).