2.3 Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
Noter ned, hvordan du opfatter dig selv som person (personlig identitet). Snak med din makker om, hvordan han eller hun opfatter dig som person.
Noter ned, hvordan du opfatter dig selv som person (personlig identitet). Snak med din makker om, hvordan han eller hun opfatter dig som person.
Diskuter, hvilken betydning ens sociale baggrund fx familiens betydning har for udviklingen af identitet (brug skemaet Familietyper).
Diskuter hvordan rolleovertagelse finder sted i jeres eget liv.
Overvej og forsøg at beskrive dine egne identitetsniveauer. Brug skemaet Identitetsniveauer som hjælp.
Diskuter, hvad der har størst betydning for, hvordan I opfatter jer selv. Er det fx jeres egen personlige opfattelse eller er det de sociale omgivelsers opfattelse af dig? I den forbindelse er det vigtigt, at I forholder jer til betydningen af venners (sociale omgivelser) accept og anerkendelse. I diskussionen kan I komme ind på, hvorfor I fx har valgt netop at gå i skole, hvor I gør.
Samtal med makkeren om I har oplevet jeres ”I” altså den spontane side af jeres identitet. Eksemplificer over for hinanden hvordan dette I kom til udtryk?