Åbn undermenuer...

2.5 Kulturelle forskelle og identitet

Se partifilmen, hvor Søren Pind fra Venstre taler om integration og indvandring. I filmen taler Søren Pind om bestemte symboler, helte og værdier som han forbinder med Danmark. Se også figur 2.12. Nævn selv flere kulturelle elementer som du mener kendetegner den danske kultur. Brug begreber som national identitet, sammenhængskraft, forestillet fællesskab og nationalisme til at diskutere fordele og ulemper ved Søren Pinds tankegang sammen med din sidemakker.

Se partifilm om indvandring og integration. Hvilke holdninger kommer til udtryk i forhold til kultur, national identitet, sammenhængskraft, forestillet fællesskab og nationalisme? Lav et skema, hvor du/I tydeliggør de forskellige partiers holdninger til kulturelle forskelle og fællesskaber.

Se debatfilmenen om parallelsamfund og kulturelle forskelle.

Hvad mener debattørerne i filmen om majoriteters og minoriteters rolle i forhold til dansk kultur og sammenhængskraft?

Se debatfilmen om social sammenhængskraft.

Sammenlign debattørernes syn på sammenhængskraft. Hvad er de enige og uenige om? Tag stilling: Er du enig med dem? Hvad mener du, at solidaritet betyder i forhold til sammenhængskraft? Kan der være sammenhængskraft i et land, selvom folk er meget forskellige?

I bogen står der, at det er let at skabe en kløft mellem majoritetsbefolkningen i Danmark overfor særligt ikke-vestlige indvandrere og deres efterkommere. Se debatfilmen om diskrimination og diskuter med din makker, hvad der skal til, for at vi i Danmark undgår at skabe et ”os” og et ”dem”.

Se figur 2.14 og tænk over din egen identitet. Vil den bedst kunne beskrives som ren identitet, bindestregsidentitet eller kreolsk identitet? Hvad sker der ifølge Hylland Eriksen, hvis man ikke anerkendes af det omkringliggende samfund?

I bogen står der, at sammenhængskraften i et samfund er forbundet med graden af integration, hvorfor det ikke er ligegyldigt, om gruppen af indvandrere og efterkommere oplever sig som medborgere i det danske samfund. Se begrebsfilmen, hvor Aydin Soei forklarer hvad modborgerskab er. Diskuter i en gruppe af tre, om sammenhængskraften i Danmark er truet? Skal den styrkes? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvis ja, hvad tror du så man kan gøre for at styrke den? Inddrag jeres viden om Honneths tre anerkendelsesbehov i diskussionen.

Er de din opfattelse, at sammenhængskraften i Danmark er truet? Skal den styrkes? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvis ja, hvad tror du så man kan gøre for at styrke den?

Se figur 2.15. og se partifilmene om indvandring og integration. Vurder hvilken form for integration I tror de forskellige partier går ind for (brug de forskellige integrationsbegreber fra bogen).

Se figur 2.16 og debatfilmen om diskrimination. Læg mærke til det Sara Sisilya Erdem siger i slutningen af filmen og tænk over, hvordan der tit tales om indvandrere i den offentlige debat. Diskuter med din sidemakker om du føler at du får opfyldt alle behovene fra figur 2.16 og hvad der kan ske med personer som ikke føler de får dem opfyldt.