Åbn undermenuer...

6.1 Politik, det politiske system og forskellige politiske styreformer

Se partifilmene inden for udvalgte emner, for at danne jer et overblik over forskelle og ligheder mellem partierne i Danmark.

Diskuter hvilken styreform vi har i Danmark. Overordnet vil man sige, at det er et demokrati. Men kan du få øje på autokratiske og teokratiske tendenser? Se figur 6.2.

Diskuter i en gruppe på tre personer om demokrati som politisk styreform er en bedre styreform end autokrati eller teokrati. I må gerne mene, at demokrati er det bedste, men I skal kunne komme med en faglig begrundelse for, hvorfor I så mener demokrati er en bedre styreform end både autokrati og teokrati.

Forsøg i grupper at finde konkrete eksempler på, at feedbackelementet i Eastons model af det politiske system virker i Danmark. Dvs. kan I finde eksempler på politiske emner, hvor det politiske system har skiftet holdning, fordi feedbacken fra samfundet var meget markant. Fx er der eksempler på, hvor regeringen har lagt et politisk udspil frem i offentligheden for derefter at ændre det, bl.a. fordi mange borgere eller store virksomheder har kritiseret udspillet.

Undersøg borgernes tillid til de danske politikere og diskuter, hvilken betydning borgernes tillid til politikerne har for det politiske system. Brug figur 10.8 i Samfundsstatistik 2016. Figuren er et kurvediagram, læs derfor også How to do-boksen fra kapitel 1 om kurve- og søjlediagrammer, inden I begynder at analysere figuren.

Diskuter om det politiske system altid fungerer som i figur 6.1. Forsøg at pege på nogle elementer som Easton ikke umiddelbart har medtaget i sin model. Forsøg at tegne en ny model, hvor I tilføjer de elementer, som I mener, også burde være til stede for at give et mere retvisende billede af det politiske system. Genlæs gerne How to do-boksen om modeller fra kapitel 1.

Politik kan være meget vanskeligt at afgrænse, fordi der kan findes politik i stort set alt, hvad vi mennesker beskæftiger os med. Læs og besvar følgende øvelse:

På fredag er der gallafest på gymnasiet, og du ved overhovedet ikke, hvad du skal tage på. Du har samtidigt lige fået dine standpunktskarakterer, og næsten tilbage i karakterer i alle fag. Det er dine forældre ikke er tilfredse med. De har derfor besluttet, at du ikke får lov til at tage med til gallafesten, men i stedet skal bruge fredag aften til at få lavet de blækregninger, som du mangler i matematik. Da det er afgørende for dig at komme med til gallafesten samt få noget nyt tøj at tage på, er du nødt til at udtænke en strategisk plan for, hvordan det bliver muligt at deltage i gallafesten fredag aften iført nyt tøj betalt af dine forældre. I forbindelse med udarbejdelse af en strategi som hjælper dig til at overtale dine forældre skal du bruge Lasswells forklaring af politik, som er sat ind i vedlagte skema. Dette er en ”familiepolitiske beslutningsproces”, fordi vi i helt nære sociale relationer også handler politisk. Når du har udfyldt dit eget skema skal du sætte dig sammen med to af dine klassekammerater. I gruppen skal I gætte, hvilken strategi som hver enkelte af jer brugte for at nå jeres mål.