6.2 Demokrati – hvad er det?
Prøv med egne ord at fortælle din sidemakker, hvad et demokrati er.
Prøv med egne ord at fortælle din sidemakker, hvad et demokrati er.
Diskuter med din makker fordele og ulemper ved henholdsvis et deltagelses- og konkurrencedemokrati. Brug figur 6.4 og udfyld samtidigt figuren.
Demokratiet er kernen i det danske politiske system. Grundloven er i den forbindelse central at være opmærksom på. Du skal kunne begrunde, hvorfor den danske Grundlov er helt afgørende for det danske demokratiske politiske system. Du må bruge nettet for at løse denne opgave.
Sæt dig i en gruppe. Se debatfilmen om deltagelsesmuligheder i demokratiet.
Undersøg, hvordan I kan få indflydelse på det samfund I lever i. Lav en kort idébrainstorm over, hvordan I kan få mere indflydelse på samfundet?
Ideer til hvordan man kan få mere indflydelse på samfundet (brainstorm i gruppen) | Hvor realiserbar er disse ideer? Kort sagt, hvad skal der til for at gennemføre ideen - er det realistisk? | Prioritering af de ideer som I mener det er realistisk at gennemføre således I får mere indflydelse på samfundet |
- | - | - |
- | - | - |
- | - | - |
Præsenter til slut jeres bedste idé foran klassen. Forklar hvordan den kan gennemføres.
Se debatfilm om unges lave valgdeltagelse.
Læs følgende tre hypoteser og diskuter i gruppen, hvorvidt hypoteserne kan bekræftes eller afkræftes:
Se debatfilmen om det danske demokratis kendetegn.
Sæt jer i en gruppe af fire. Diskuter hvilket form for demokrati I mener vi har i Danmark. Og hvad jeres drømmedemokrati/drømmestyreform er. Begrund, hvorfor jeres drømmesamfund ser ud som det gør, samt hvordan I tror det ville kunne opnås?