6.8 Politisk deltagelse, rettigheder og pligter – hvad er den gode medborger?
Se figur 6.18. Redegør mundtligt overfor din sidemakker for de forskellige former for politisk deltagelse.
Se figur 6.18. Redegør mundtligt overfor din sidemakker for de forskellige former for politisk deltagelse.
Se figur 6.21 og debatfilmen om unges lave valgdeltagelse. Sæt dig sammen med to andre. Kom med konkrete eksempler på, hvordan I er aktive og politisk deltagende, hvis I er det? Synes I, at Lai Balsig har ret i, at demokratisk deltagelse også bare kan være at vande sin nabos blomster? Synes I, at I tager medansvar for de demokratiske værdier og bidrager til at det demokratiske system opretholdes? Diskuter til slut om I ser jer selv som en del af det demokratiske danske fællesskab og om I føler jer anerkendt og respekteret af andre?
Se partifilmene om rettigheder og pligter. Opstil et skema med din sidemakker. I skal lave en oversigt over de forskellige partier og deres syn på rettigheder og pligter og på hvordan man bliver en god demokratisk medborger i samfundet. Sammenlign dette med figur 6.21.
Se figur 6.21 og begrebsfilmen, hvor Aydin Soei forklarer, hvad modborgerskab er. Fortæl din sidemakker hvad begrebet betyder. Diskuter, hvordan folk bliver modborgere? Og hvordan det kan undgås?
Se film om diskrimination og forklar, hvorfor nogle borgere kan se sig selv som modborgere.
Se figur 6.22. Diskuter i klassen og sammen med din lærer, hvad I selv mener kendetegner en god samfundsborger i Danmark. Lav en fælles liste på tavlen.
Lav med din sidemakker en liste over hvad I tænker er specielt dansk. Hvilke rettigheder og pligter har I som danskere? Det kunne være ret til ligestilling og frihed? Eller ret til at få hjælp fra staten når du havde brug for det? Eller pligt til at hjælpe andre når de havde brug for det? Eller det modsatte? Hvad tænker I om demokratiske pligter og rettigheder?