Åbn undermenuer...

8.1 Mangel- og vækstbehov

Se figur 8.1 og begrebsfilm, hvor Lisbeth Zornig forklarer Maslows behovspyramide.

Kom med konkrete eksempler på, hvad der skal til for at opfylde de forskellige lag i pyramiden. Hvor i pyramiden befinder du og din sidemakker sig? Synes du at Maslow har ret i, at hvis mennesket føler sig påskønnet og kan realisere sine ønsker og drømme, vil det motivere til endnu mere påskønnelse og selvrealisering?

Se figur 8.2. Forklar din sidemakker, hvad søjlediagrammet viser? Hvad kan forklare Danmarks placering? På youtube kan I finde en lang række film om, hvorfor danskerne er så glade. Se en eller flere af dem. Diskuter med din makker, hvad som gør mennesker tilfredse. Brug også figur 8.1 i jeres forklaring. Husk at bruge din viden om søjlediagrammer fra kapitel 1 (How-to-do).

Find denne artikel på infomedia: Pædagoger: Fattige børn kommer uden flyverdragt, regntøj og madpakke., af Anna Bølling-Ladegaard, Politiken d. 13.06.2017. Læs den og reflekter sammen med din makker over Maslows behovspyramide i figur 8.1. Hvorfor er der stadig danske børn som ikke får opfyldt de nederste lad i behovspyramiden?

Se debatfilmen om klasseforskelle i Danmark.

Hvad fortæller Lisbeth Zornig om, at vokse op i underklassen? Brug din viden om sammenhængskraft til, at diskutere behovsopfyldelse med udgangspunkt i de forskellige synspunkter repræsenteret i filmen.

Se tabel 8.1. Placer dig selv og din familie i tabellen. Først efter indkomstgruppe. Overvej derefter med dig selv om jeres udgifter passer nogenlunde med tabellen. Kunne du godt tænke dig en anderledes placering i tabellen? Hvordan kunne du godt tænke dig at du og din familie brugte jeres penge anderledes?

Se tabel 8.1. Sæt sig sammen med en eller to makkere. Undersøg via tabellen. Hvordan fordeler forbrugsmønsteret sig i de forskellige indkomstgrupper? Er der sammenhæng mellem, hvor meget man tjener og hvad man forbruger? Kan man anvende befolkningens forbrugsmønster til at sige noget om, hvilke behov i Maslows behovspyramide, som søges tilfredsstillet på markedet?