Åbn undermenuer...

8.5 Økonomisk politik

Finanspolitik

Sæt dig sammen med flere andre. Diskuter hvilke økonomiske mål kan blive forbedret, hvis regeringen førte en mere ekspansiv finanspolitik? Vurdér, hvilke økonomiske mål der ofte forværres ved brug af en ekspansiv finanspolitik.

Sæt dig sammen med flere andre. Diskuter hvilke økonomiske mål kan blive forbedret, hvis regeringen førte en mere kontraktiv finanspolitik? Vurdér, hvilke økonomiske mål der ofte forværres ved brug af en kontraktiv finanspolitik. Diskuter og vurder om den danske regering op gennem 10’erne har ført en ekspansiv eller kontraktiv finanspolitik. Jeres vurdering skal være understøttet af et empirisk talmateriale (tal fra samfundsstatistikken eller fra www.dst.dk eller lignende).

Se partifilmene om økonomi og figur 8.15 og 8.16. Diskuter med din sidemakker, hvilke partier I tror er mest tilbøjelige til at føre en ekspansiv finanspolitik? Og hvilke som er mest tilbøjelige til at føre en kontraktiv finanspolitik? Flere af partierne vil måske være tilbøjelige til at bruge elementer fra begge dele. Tag også gerne internettet i brug i jeres undersøgelse.

Pengepolitik

Sæt dig i en gruppe. Vurder om det vil have samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis regeringen bruger pengepolitik til en rentestigning? Eller til en rentesænkning? Undersøg ved hjælp af det økonomiske kredsløb, figur 8.12, hvilke økonomiske mål som kan forbedres ved brug af hhv. en kontraktiv og ekspansiv pengepolitik. Vurdér, hvilke økonomiske mål der forværres af hhv. en kontraktiv og ekspansiv pengepolitik.

Se partifilmene om fattigdom og ulighed. Hvilke partier tror du vil være mest tilbøjelig til at benytte sig af stramningsstrategien? Og hvilke vil være mere tilbøjelige til at benytte sig af opkvalificeringsstrategien? Se også figur 8.16.

Hvilket instrument ville du anvende, hvis du var beskæftigelsesminister i Danmark? Vil det være stramningsstrategien eller opkvalificeringsstrategien? I din begrundelse skal du kunne argumentere for både fordele og ulemper ved strategien. Tænk først over det selv og diskuter det efterfølgende i klassen.