Åbn undermenuer...

Ligestilling med økonomiske briller – fordeling af ressourcer

Se filmen om kønsfordeling på arbejdsmarkedet og forklar din sidemakker, hvordan det kønsopdelte arbejdsmarked hænger sammen med lønforskellen mellem mænd og kvinder. Diskuter hvorfor sektorfordelingen er som den er og inddrag din viden om kønsroller.

Er der lønmæssig ligestilling mellem mænd og kvinder i Danmark? Se filmen om indkomstforskellene mellem mænd og kvinder. Brug også infomedia til at læse artiklen: Myte afkræftet: Der er ligeløn i det offentlige af Per Thiemann. Politiken d. 24.05.2010. Diskuter i klassen om der er ligeløn i Danmark.

I filmen om indkomstforskellene mellem mænd og kvinder bliver der talt om lønforskelle mellem mænd og kvinder. Nogen taler om en uforklarlig lønforskel, andre om et kønsopdelt arbejdsmarked. Diskuter med din sidemakker, hvad der er forskellen på en uforklarlig lønforskel og en lønforskel skabt af et kønsopdelt arbejdsmarked. Hvordan kan Henrik Dahl og Henrik Marstal være så uenige om statistik? Diskuter i klassen, hvad man skal være opmærksom på, når man arbejder med statistik.

Diskuter ud fra de film I allerede har set og kapitel 1.2, hvorfor det lidt provokerende kan siges af tabel 1.4 at mænd er ”mere attraktive” end kvinder på det danske arbejdsmarked.

Figur 1.4 viser mænds og kvinders uddannelsesniveau. Diskuter, hvordan det kan være, at kvinder er højere uddannet end mænd, men får mindre i løn. Hvordan tror I, at  det vil se ud om 20 år? Hvorfor?

Ifølge bogen er der i Danmark stadig en del sociale og økonomiske forskelle og uligheder mellem mænd og kvinder. Hvad er løsningen på det? Og er det overhovedet et problem, der skal løses? Se filmen om fordeling af barselsorlov mellem mænd og kvinder til inspiration. Hvilke forskellige løsningsforslag kommer interviewpersonerne med? Hvad mener du selv er det rigtige at gøre? Overvej, hvilke af løsningerne der handler om lovgivning og hvilke der handler om familien selv.

Undersøg ligestillingsforholdet i din familie, det kan være dine forældre, bedsteforældre, onkler, tanter eller venner af familien:

  • Hvem tjener mest – mændene eller kvinderne?
  • Hvem arbejder flest timer uden for hjemmet – mændene eller kvinderne?
  • Hvem har typisk den længste uddannelse – mændene eller kvinderne?
  • Hvem har stået for den primære del af børneopdragelse og husholdning?
  • Hvem har holdt det meste af barselsorloven?
  • Find gerne selv på andre forslag end de her anførte til at belyse ligestillingsforholdene mellem mænd og kvinder i din familie.