Åbn undermenuer...

Markedet

Se figur 8.3 og 8.4. Hvilke behov bliver opfyldt gennem markedet og hvad er betalingsmidlet?

Se figur 8.4. Fortæl din sidemakker, hvordan udbud, efterspørgsel og pris hænger sammen. Brug for eksempel en Roskildefestivalbillet som eksempel. Hvad kan gøre at prisen falder? Hvad kan gøre at den stiger? Hvad kan gøre at den er uændret. Husk at billetterne ofte sælges udenom festivalen, hvis for eksempel nogen har købt en billet de ikke skal bruge og derfor sælger den videre.

Se figur 8.4. Sæt dig sammen med en makker. Hvorfor kan efterspørgslen på en vare stige? Hvorfor kan efterspørgslen på en vare falde? Hvorfor kan en producent vælge kun at sende et begrænset antal af deres varer på markedet? Hvorfor kan en producent vælge at sende en stor mængde af den samme vare på markedet – og hvilken betydning vil det have for prisen?

Lav en liste over de varer, som du har købt på markedet indenfor den sidste uge. Hvordan har du tilegnet dig disse varer eller forbrugsgoder? Var du fx i kontakt med den tidligere ejer af disse varer/goder eller kommunikerede I via andre mennesker, nettet eller noget andet? Hvad bestemmer dit forbrug – er det prisen, kvaliteten, status omkring varen, reklamer, venner? Er du villig til at betale mere for nogle af disse forbrugsgoder? Skriv dine forbrugsgoder ind i Maslows behovspyramide og undersøg om dit forbrug er mest rettet mod mangelbehov eller vækstbehov. Vurder om der er forbrugsgoder, som du kan undvære, og hvilke goder der giver dit liv mest kvalitet?